ABN: uitgevers moeten digitaal hun advertentie-omzet terugwinnen

ABN: uitgevers moeten digitaal hun advertentie-omzet terugwinnen

Uitgevers van dagbladen en tijdschriften moeten het digitale platform omarmen en nieuwe digitale vormen van adverteren ontwikkelen om de al jarenlange omzetdaling te doorbreken.
Dat stelt ABN Amro in haar deze week gepubliceerde sectorupdate Media. Volgens de bank kunnen uitgevers in een digitale omgeving producten namelijk beter aanpassen aan nieuwe vormen van marketing en consumentenvoorkeuren. ABN Amro verwacht dat er mogelijkheden voor groei zijn bij de verkoop van digitale advertenties en abonnementen en de verkoop van artikelen. Hierbij gaat het zowel om zogenaamde branded content als om content van de uitgever die geplaatst wordt op sites van derden. Deze maken nu nog beperkt deel uit van de totale omzet, maar volgens de bank zullen deze inkomsten sterk kunnen toenemen.
De advertentiegelden daalden sinds 2008 met zo’n 12% per jaar voor printmedia. Een positieve keerzijde van het verlies van advertentiegeld is, volgens de bank, dat het aandeel ervan in de totale omzet sterk is gedaald. ‘Bij dagbladen is dit aandeel tussen 2000 en 2014 gedaald van 59% naar 29%. De afhankelijkheid van de advertentiemarkt is bij printmedia dus sterk afgenomen.’
Volgens de bank is er een race om de online mediaconsument gaande. En de marketeer volgt die consument in zijn gedragswijziging waarbij minder wordt gelezen en er een grotere voorkeur is voor audiovisuele content. ‘De groei van online marketing ten koste van print is simpelweg een correctie van de overwaardering van print ten opzichte van het aandeel ervan in de bestedingstijd van consumenten.’