De Auteur

De Auteur

Foto Erik Stevens(2)

Erik Stevens (1955) is sociaal-psycholoog en gespecialiseerd in de creatieve industrie en de duurzame sector. Vanuit het adviesbureau Phaff & Partners BV werkt hij zij aan zij met ondernemers en ondernemingen als adviseur, interim-manager en trainer op het gebied van strategie, marketing en commercieel beleid. Tevens is hij Voorzitter van het Bestuur van GOC, het Kenniscentrum Beroepsopleidingen Bedrijfsleven voor de Creatieve Industrie. Naast het adviseren van bedrijven, branche-organisaties en (overheids-)instellingen ontwikkelt hij programma’s op het gebied van marketing en verkoop voor verschillende opleidingsniveaus. Ook richt hij zijn aandacht op innovaties in de sector. Daarbij is hij bestuurslid van Stichting Auspiciën, de initiatiefnemer van de Van Speijk Innovatie Prijzen voor de Creatieve Industrie.

"Na jarenlang leiding te hebben gegeven aan een adviesbureau met ruim 25 medewerkers ben ik meer dan 10 jaar geleden gaan werken als zelfstandig professional. In mijn werk heb ik veel te maken met marketingvraagstukken en het begon mij te irriteren dat de gangbare marketingtheorieën niet goed toe te passen zijn op dienstverlening. Bovendien passen veel marketinggedachten niet bij mijn persoonlijke aard: ik wil het liefst de inhoud centraal stellen, klanten welgemeend van advies dienen en verder op weg helpen zonder daarbij steeds te denken aan wat het mij financieel oplevert. Uit de vele gesprekken met andere professionals is mij opgevallen dat velen er zo over denken. Je voelt je meer een arts die klaarstaat als het nodig is dan dat je een marktkoopman bent die zijn waar luidruchtig staat aan te prijzen. En je marketing moet hier dus op aansluiten: het moet niveau hebben (en dus niet plat zijn) en toch zijn doel bereiken (leiden tot continuïteit en boeiende opdrachten). Met de marketingtool Van Passie tot Promotie heb ik niet alleen mijn eigen ervaringen en inzichten verwerkt, ik heb ook de onderbouwing gezocht en gevonden in het vele onderzoek dat op dit terrein beschikbaar is. Daarom past die tool ook bij mijzelf: inhoudelijk onderbouwd maar niet zo theoretisch dat je er in de praktijk niets aan hebt."