Van Passie tot Promotie

Van Passie tot Promotie

Mooi-verhaal

Marketing is een kwestie van vertrouwen, en dat moet je bij (potentiële) opdrachtgevers opbouwen. Het gaat niet vanzelf: elke professional komt bij het aanbieden van zijn diensten de nodige scepsis tegen. En toch: zoals passie de basis is voor het succes van een bedrijf, is promotie dat voor de verkoopcijfers. "Van Passie tot Promotie" beschrijft de eigenheid van marketing en verkoop van professionele dienstverlening. De standaard P’s van Marketing voldoen niet voor professionele dienstverleners, zij hebben een eigen instrumentarium nodig voor het bereiken en bewerken van de markt. De passende marketinginstrumenten vindt de professionele dienstverlener in Professie, Passie, Participatie,Projectie en Promotie.

Elk van deze P's voor de zelfstandige professional wordt uitgebreid beschreven. Centraal staat de vraag: hoe kun je voor jezelf en voor je organisatie deze P's inhoud geven en op die manier een herkenbare positie in de markt creeëren?

In het boek wordt een degelijke, sociaal-psychologische onderbouwing gegeven aan dit instrumentarium en de wijze waarop dat ingezet kan worden in marketingplannen èn in directe verkoop situaties. Naast de wetenschappelijke onderbouwing geeft het boek veel praktische tips, mede gebaseerd op tal van praktijkvoorbeelden.

Marketing en verkoop: van aandacht krijgen naar zakendoen 

Waar vindt een opdrachtgever de juiste mensen of het juiste bedrijf voor de klus die op een bepaald moment voorhanden is? Of het nu gaat om een creatieve klus - een nieuwe huisstijl, een ‘serious game’, een bedrijfsfilm - of andere zaken zoals juridische bijstand, organisatie-advies of fiscale aangelegenheden.

De praktijk is dat de aanbieder (de zelfstandige professional) voortdurend klaarstaat om zijn diensten aan te prijzen, maar elke opdrachtgever heeft slechts op bepaalde momenten behoefte aan die dienstverlening. Dus de timing loopt niet synchroon. Het zijn net twee horloges die niet met dezelfde snelheid de tijd aangeven, probeer dan maar eens op eenzelfde tijdstip elkaar op de markt te ontmoeten.

In een diffuus veld wordt veel gebruik gemaakt van netwerken en onderlinge contacten. Aanbevelingen en mond-tot-mond reclame zijn krachtige marketinginstrumenten maar niet de enige. Je moet er werk voor verzetten om klanten in jouw onderneming geïnteresseerd te krijgen en om het vertrouwen te winnen dat noodzakelijk is om de klus gegund te krijgen. Hoe doe je dat?

Hoe zorg je ervoor dat je een ‘breinpositie’ opbouwt bij beslissers zodat zij jouw bedrijf benaderen voor een project dat naadloos aansluit bij jouw capaciteiten en dat mede door jouw creatieve inbreng tot een fantastisch resultaat wordt gebracht?

Boordevol nieuwe inzichten en praktische tips

Zelfstandige professionals hebben een bijzondere marketing uitdaging: het winnen van het vertrouwen van (potentiële) opdrachtgevers en het gevoel overbrengen dat zij een uniek resultaat opgeleverd krijgen. De professional kan daarbij slechts gedeeltelijk prat gaan op eerdere projecten, maar niemand zit te wachten op kopieën van eerder gerealiseerd werk. Klanten willen werk opgeleverd krijgen dat juist uniek is en niet vergelijkbaar is met uitingen van anderen. Om die reden voldoen de ‘old school’ marketing concepten niet. Met  “Van Passie tot Promotie” krijgt de lezer een boek in handen boordevol met nieuwe inzichten en praktische tips.

Het boek belicht niet alleen de marketing, ook de praktische verkoop van dienstverlening wordt uitvoerig behandeld. Hoe voer je effectieve verkoopgesprekken? Wat zijn slimme manieren om de prijs te bepalen? Hoe kun je zodanig onderhandelen dat je het gewenste resultaat binnenhaalt en toch de relatie goed houdt?